HW Studio’nun Meksika, Morelia’da hayata geçirdiği Shi House, günün her saatinde doğayla iç içe bir uyum sergileyerek ziyaretçilerini büyülüyor. Bir uçurumun kenarında, dağın arkasında kaybolan günbatımını sabırla bekleyen bu yapı, hem doğal çevresiyle bir bütün oluşturuyor hem de estetik açıdan göz alıcı detaylarla dolu.
Ev, iki ana öğeye dayanıyor: bir yandan merdivenleri ve bazı yatay geçişleri barındıran dikey taş blok; diğer yandan tüm evin fonksiyonel alanlarını içine alan yatay beyaz hacim. Bu taş hacim, zamanla ve doğanın etkisiyle bulunduğu dağın bir parçası haline gelirken; beyaz hacim, modern ve soyut çizgileriyle dikkat çekiyor. Zengin bitki örtüsüne sahip Barok dağ ile modern, neredeyse Platonik bir mimariyi buluşturan bu tasarım, doğu kültürlerindeki “zıt kutupların bir arada var olması” ilkesini simgeliyor.
Shi House, komşularına kapalı bir yüzeyle gizlenmiş, ancak ön ve yan cephelerinde doğal manzaralara ve golf sahasına açılıyor. Evin oturma alanı, yemek odası ve mutfak boyunca uzanan geniş cam yüzeyler, doğayı bir çerçeve gibi sarmalayarak ziyaretçiye adeta bir tablo sunuyor. Bu bölümde kullanılan Engawa alanı sayesinde ışık yumuşak bir şekilde dağılıyor ve dağ ile ev arasındaki geçiş doğal bir akışla sağlanıyor.
Evin özel alanları ise daha sakin ve mahrem bir yapı sergiliyor. Dışarıya açılan pencerelerin bulunmadığı bu alanlarda aydınlık, sadece gökyüzüne açılan uzun bir avludan geliyor. Aile bireylerinin buluştuğu bu avlu, evin en samimi noktası olarak öne çıkıyor.
Sosyal ve özel alanları ayıran uzun bir eksen, evin içinde belirgin bir yol oluşturuyor. Bu eksen, hafif kavisli tek bir duvarla yumuşatılarak, evin sakinlerine zarif bir geçiş sunuyor ve aynı zamanda ailedeki üç kadına ithaf edilmiş bir anı niteliği taşıyor.
Shi House, sanki dağın üzerinde nazikçe yerleşmiş gibi görünüyor. Son bölümde zeminin hafifçe yukarı kalktığı bu beyaz hacim, toprağa temas etmeden süzülüyormuş hissi veriyor. Bu duruş, yapıya dingin ve sofistike bir estetik kazandırırken, doğayla iç içe bir yaşam alanı sunuyor.
Fotoğraf: Cesar Bejar