Hasan Cem Araptarlı’nın Hindistan Çingeneleri isimli fotoğraf kitabı, bölgenin doğası ve insanına dair yapılmış en kapsamlı çalışmalardan biri.
Biz onu daha çok sahibi olduğu Hürsan Şömine’den tanıyoruz fakat Hasan Cem Araptarlı aynı zamanda bir fotoğrafçı. Çok eskilere dayanan görsel sanatlar ilgisini son beş yıldır profesyonel boyutlara taşıyan Araptarlı
ile kitapları ve belgesel fotoğrafçılık hakkında konuştuk.
Fotoğraf sizin için ne anlama geliyor? Kadrajınıza genelde neleri dâhil ediyorsunuz?
Ben bir belgesel fotoğrafçıyım. Benim için fotoğraf, insana dokunmaktır. Projelerimi genelde modern dünyanın çok uzağında kalan yerlerde, buraların bambaşka insanları arasında çekiyorum. Her projemde temel hedefim; giderek yalnızlaşan, mutsuzlaşan, hırslarının kurbanı olan
modern insanın önüne başka türlü bir dünyanın mümkün olabildiğini gösteren bir ayna koymak.
Şimdiye kadar yayınlanmış iki fotoğraf kitabınız var.Öncelikle bize Water World’den bahseder misiniz?
Water World projesi Myanmar Inle Gölü’nde çektiğim bir balıkçı fotoğrafından doğdu. Sonrasında buradaki gibi su üzerinde yaşayan başka toplulukları araştırmaya başladım. Kamboçya Tonle Sap Gölü’ndeki toplulukları ve Pasifik Okyanusu’nun batı yakasında yaşayan Bajau Su Çingenelerini çektim. Çekimler yaklaşık bir buçuk yıl sürdü. Bu rotalar bambaşka bir hayatla, bir insanla ve benzersiz bir doğayla karşılaştığınız rotalar. Dolayısıyla her çekim ayrı bir macera… Heyecanı, sürprizleri hiç bitmeyen bir süreç içinde son derece yüksek bir ruh haliyle dolanıyorsunuz.
Son kitabınız Hindistan Çingeneleri kısa sürede ödüllere layık görüldü. Bu kitabı özel kılan nedir sizce?
Hindistan Çingeneleri projesi yaklaşık iki yıl sürdü. Yüz ellinin üzerinde yerleşim birimini ziyaret ettim. Dolayısıyla bu konuda dünyada yapılmış en detaylı çalışma. Bir de Hindistan’ın doğası, insanı ve renkleri işe farklı bir lezzet katıyor tabii.
Çekim ve ardından kitabın hazırlık süreçlerinden bahseder misiniz?
Çekimler Hindistan’ın üç farklı eyaletinde yaklaşık bir buçuk yıl sürdü. Bu süre zarfında altı kere gittim Hindistan’a. Çingene rotaları ülkenin en ücra yerleri, oldukça zor bölgeler, yıpratıcı bir süreçti. Masa başı işi de yaklaşık altı ayımı aldı. Ama bu sürecin sonunda kitabı elinize aldığınızda yaşadığınız mutluluk hiçbir şeye değişilmez.
Yakın zamanda ne gibi projeleriniz olacak?
Daha büyük bir projeye başladım şimdi. 10 farklı ülkede çekeceğim. Şubat’ta Türkiye içindeki çekimlere başlıyorum. Mart’ta Sibirya’da olacağım. Hedefim 2020 ortalarında işin tamamlanması. Çok renkli bir iş olacak. Son derece heyecanlıyım.
Hazırlayan : ÇİĞDEM HASANOĞLU