Nude için “Memento Mori’yi tasarlayan tasarımcı Ali Bakova ile alt metninde derin anlamların yattığı yeni tasarımı hakkında konuştuk.
Nude ile işbirliği yaparak markanın ilk ikonik koleksiyonlarından biri olan Memento Mori’yi tasarlama fikri nasıl ortaya çıktı? Tasarımın felsefesinden bahseder misiniz?
Bu fikir “Memento Mori” koleksiyonu için Nude Glass Tasarım Ekibi’nden gelen brief üzerine başladı. On yıldır cam ile uğraşıyorum. Cam aslında doğada en çok bulunan malzemelerden biri, netricede deniz kumu, silisyum aslında… Akışkan bir madde cam ancak akış süresi o kadar uzun ki insanın bu akışı gözlemlemesine ömrü yetmiyor. Ona nihai şekli verip, katılaştığında bile aslında o hâlâ yaşamaya devam ediyor. Memento Mori Latinece’den çevrildiğinde “fani olduğunu unutma, ölümlüsün, yok olmaya ve sönmeye mahkûmsun!” anlamı taşıyor. Aslında bunu cama uyarladığımızda yanan ve kor halinde bir şey iken, söndüğünde bir objeye dönüşüyor. Bu tasarımı masamızın üstüne koyduğunuzda bize hem fani olduğumuzu hatırlatıyor hem de hayatın tadını çıkarmak için bize bir mesaj da veriyor. Alt metninde “hayata dalma, yaşamın tadını da çıkar, güzelliklerin peşinden koş” gibi bir felsefesi de var. İki farklı düşünceyi de barındırıyor içinde. Aslında Philippe Starck’ın dediği gibi bir sohbeti de başlatıyor bu tasarım. Bazı ürünleri sadece sırf hayatımızı kolaylaştırsın diye yapmayız, kimi zaman sohbete başlasın diye de yaparız. Meşhur limon sıkacağı mesela… Bu tasarımı aslında sohbete başlatmak için çizmiş Starck. Memento Mori de böyle bir şey… Belçika ya da Barok stilinde çok kullanılan bir obje aslında… Bizim coğrafyamızda fani olduğumuza dair objeler yok! “Faceted Skull” aslında bizim fani olduğumuzu hatırlatan, arkamıza dönüp baktığımızda sadece insan olduğumuzu sürekli anımsatan masaüstü bir obje.